Jag ska beskriva de två lässtrategier som jag oftast
använder i min undervisning just nu. Exemplen i texten är från SO men kan
anpassas till alla ämnen.
En strategi som är relativt enkel att göra och som jag
märker att eleverna tycker om är en strategi som kan kallas ”Ställa frågor till
rubriker”. I en lite annan variant kan den också kallas ”Förutsäga texten
utifrån rubriker". Som ni förstår är det rubrikerna som är viktiga. Det som den
här strategin gör är att den aktiverar elevernas förkunskaper innan de läser
texten, vilket är viktigt för att eleverna ska få en bra förståelse. Att ställa
frågor eller förutsäga vad som kommer att komma i texten utifrån rubriker är
något som vana läsare gör automatiskt. Ovana läsare måste lära sig detta.
I den första varianten, ”Ställa frågor till rubriker” börjar
läraren med att presentera rubrikerna för eleverna. Jag brukar göra det i en
Powerpoint, men det går förstås alldeles utmärkt att också skriva rubrikerna på
tavlan. I detta exempel utgår jag från ämnet geografi och momentet Hållbar
utveckling.
Min upplevelse av den här strategin är att eleverna blir mer
engagerade i texten. De blir intresserade av att se om de får svar på de frågor de
ställt. När eleverna är intresserade av texten ökar såklart deras engagemang
och därmed deras förståelse.
Om eleverna redan har en hel del kunskap om det ni ska läsa
om föredrar jag en variant av strategin. Då får de inte ställa frågor till
rubrikerna utan de får försöka förutsäga vad som kommer att stå i texten.
Arbetsgången är likadan, de får bara se rubrikerna och förutsägelserna skrivs
på tavlan. Min erfarenhet är att grupper som fått en hel del undervisning om
ämnet säger fler och mer avancerade saker är vad som faktiskt står i texten.
Det är samma effekt här. Eleverna blir mer intresserade av texten.
Detta är en effektiv och enkel lässtrategi. Eleverna förstår
den på en gång och vi lärare kan snabbt förbereda den.
En annan strategi som jag använder en hel del idag är inte
lika lätt. Det anses vara en av de svåraste lässtrategierna och därför är
urvalet av text mycket viktigt. Jag talar om att göra sammanfattningar av text
efter läsning. Det är en svår konst att göra bra sammanfattningar. Därför finns
det några viktiga saker att tänka på för att det ska bli ett bra resultat.
För det första måste vi lärare vara tydliga med syftet med
läsningen så eleverna får hjälp med vad i texten som är viktigt för just det sammanhang de befinner sig i nu. För det andra måste texten väljas med omsorg. De ska inte sammanfatta
texter om ämnen de inte känner till. Ju mer de känner till ett ämne desto mer
avancerade texter kan användas. För det tredje måste vi lärare modellera hur vi
gör en bra sammanfattning. Vi måste visa hur vi tänker när vi gör urvalet.
Den senaste sammanfattningen en klass fick göra handlade om
utbud och efterfrågan. Jag hade under lektionen gått igenom vad begreppen
betyder och förklarat hur det påverkar prisbildningen. De fick också göra en
uppgift där de utifrån exempel fick fundera på hur priset påverkas på svenska
tomater – t.ex. om det blir dåliga skördar i Sverige. Sedan visade jag en bild
på en del av texten i boken, visade hur jag tänker när jag gör en
sammanfattning och visar också min sammanfattning.
- Andersson, Ulla M., Ewert, Per & Hedengren, Uriel (2012). Samhälle. Ämnesboken. 3. uppl. Stockholm: Liber. Sid 244
När personer, företag eller länder vill handla med varandra möts de på en marknad för att bestämma ett pris som både köparen och säljaren tycker är bra.
Efteråt fick eleverna läsa och sammanfatta en annan
text (rubriken nedanför). När de var klara fick de jämföra sin text med en klasskompis och ändra i
sin om det gjorde den bättre. Sedan var det dags för redovisning och några av
eleverna fick läsa upp sin text för klassen.
- Andersson, Ulla M., Ewert, Per & Hedengren, Uriel (2012). Samhälle. Ämnesboken. 3. uppl. Stockholm: Liber. Sid 244
När eleverna redovisat visar jag min sammanfattning.
Elevernas lösningar blir förhoppningsvis (och rätt ofta) ganska så lika min vilket blir en bekräftelse för dem
att de kan. De nämner oftast varken potatis eller ris utan håller sig till det texten
vill få fram.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar