Ett bra sätt att ge elever
stöttning är att använda stödmallar. Det hjälper eleverna att organisera sin kunskap och det stöttar
eleverna när de ska göra en analys. Jag märker också att när jag ger ut
stödmallar så fyller alla elever i dem, även elever som vanligtvis inte
antecknar under lektionerna. Den person som fört ut idéerna om stödmallar, till
mig i varje fall, är Göran Svanelid. Han skriver om dem i sin bok ”De fem förmågorna i teori och praktik”.
Tidigare har jag använt någon stödmall då och då, men nu använder jag dem mer
systematiskt och i alla moment i alla ämnen och de är mycket uppskattade av
eleverna.
Jag använder ett Venn-diagram om
hinduism och buddhism som stödmall för att stötta eleverna i en jämförelse
mellan religionerna.
I undervisningen om de abrahamitiska religionerna ger jag
ut en påbörjad mindmap till varje religion som utgår från i stort sett samma
saker. Dessa fyller jag i tillsammans med eleverna och det ger eleverna
stöttning i vad som är viktigt i varje religion men ger också stöttning för en
jämförelse mellan religionerna. Stödmallen om kristendom ser då ut som
följande:
Medan en stödmall kring maktens
uppdelning i Sverige mellan kommun, landsting och stat kan se ut på följande
sätt:
Nu senast gjorde jag en stödmall
om klimatzoner som ser ut så här:
Min erfarenhet är att stödmallar
som dessa verkligen hjälper eleverna att
organisera och strukturera sina kunskaper. De är också ett bra sätt att
sammanfatta det viktiga i ett helt moment, i en genomgång eller det viktiga
utifrån några sidor i ämnesboken. Elever i allmänhet behöver stöttning och
nyanlända elever (mindre än fyra år i Sverige) behöver väldigt mycket
stöttning. Detta är ett uppskattat,
verkningsfullt och enkelt sätt att ge eleverna detta.
Lästips
Lästips
- Svanelid, Göran, De fem förmågorna i teori och praktik: boken om The Big 5, 1. uppl., Studentlitteratur, Lund, 2014
bilden är jätte suddig
SvaraRaderaJag ser inte bilden cirklarna
RaderaSamma, den är så litten och så kan man inte göra den större.
Radera