onsdag 15 februari 2017

Stöd i undervisningen del 2: Stödmallar

Ett bra sätt att ge elever stöttning är att använda stödmallar. Det hjälper eleverna att organisera sin kunskap och det stöttar eleverna när de ska göra en analys. Jag märker också att när jag ger ut stödmallar så fyller alla elever i dem, även elever som vanligtvis inte antecknar under lektionerna. Den person som fört ut idéerna om stödmallar, till mig i varje fall, är Göran Svanelid. Han skriver om dem i sin bok ”De fem förmågorna i teori och praktik”. Tidigare har jag använt någon stödmall då och då, men nu använder jag dem mer systematiskt och i alla moment i alla ämnen och de är mycket uppskattade av eleverna.  

Jag använder ett Venn-diagram om hinduism och buddhism som stödmall för att stötta eleverna i en jämförelse mellan religionerna. 

I undervisningen om de abrahamitiska religionerna ger jag ut en påbörjad mindmap till varje religion som utgår från i stort sett samma saker. Dessa fyller jag i tillsammans med eleverna och det ger eleverna stöttning i vad som är viktigt i varje religion men ger också stöttning för en jämförelse mellan religionerna. Stödmallen om kristendom ser då ut som följande:



Medan en stödmall kring maktens uppdelning i Sverige mellan kommun, landsting och stat kan se ut på följande sätt:


Nu senast gjorde jag en stödmall om klimatzoner som ser ut så här:



Min erfarenhet är att stödmallar som dessa verkligen hjälper eleverna att organisera och strukturera sina kunskaper. De är också ett bra sätt att sammanfatta det viktiga i ett helt moment, i en genomgång eller det viktiga utifrån några sidor i ämnesboken. Elever i allmänhet behöver stöttning och nyanlända elever (mindre än fyra år i Sverige) behöver väldigt mycket stöttning. Detta är ett uppskattat, verkningsfullt och enkelt sätt att ge eleverna detta.

Lästips
  • Svanelid, Göran, De fem förmågorna i teori och praktik: boken om The Big 5, 1. uppl., Studentlitteratur, Lund, 2014

3 kommentarer:

  1. bilden är jätte suddig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser inte bilden cirklarna

      Radera
    2. Samma, den är så litten och så kan man inte göra den större.

      Radera