I den andra delen av lässtrategier tänker jag endast ta upp en strategi och den handlar om vad vi kan göra innan vi läser med eleverna. Men den kräver ett visst
utrymme för att förklaras. Den här strategin ska lära våra elever att göra
något som vi vana och goda läsare gör automatiskt. Strategin heter THIEVES och är en akronym som
förklaras nedan. Strategin används för att förbereda elever inför läsning genom
att ta plocka ut ledtrådar (stjäla information) om vad texten kommer att handla
om. Detta görs strukturerat i följande ordning:
Title
|
Titta först på titeln på texten ni kommer att läsa
|
Vad vet de redan om ämnet?
Vad tror de att texten kommer att handla om?
|
Heading
|
Läs alla rubriker
|
Vad tror de att texten kommer att handla om
utifrån rubrikerna?
|
Introduction
|
Läs introduktionen till texten
|
Kan eleverna redan något om detta?
|
Every
first sentence in paragraph
|
Läs första meningen i varje stycke
|
Vad tror de att texten kommer att handla om
utifrån de första meningarna i varje stycke?
|
Visuals
and vocabulary
|
Titta på bilder och läs bildtexterna. Titta på
eventuella modeller, kartor, grafer m.m. Finns det ordförklaringar i
marginalen och ord i fet stil i texten?
|
Vilken information kan de få från bilder, ord i
marginalen m.m? Förstår de de fetstilade orden i texten?
|
End of
chapter questions
|
Om det finns frågor i slutet så läs dem
|
Vilken information tycker frågorna är viktiga?
|
Summary
|
Läs sammanfattningen om det finns en sådan
|
Förstår de sammanfattningen? Känner de igen
informationen?
|
Gå igenom del för del och för ett
samtal med eleverna om vad de ser. Alla delar kommer inte att finnas med i
texten. T.ex. så finns det inte alltid frågor i slutet av texten eller en
sammanfattning. Då hoppas man såklart över de delarna.
Ska denna strategi följas precis
som det är tänkt ska du som lärare först modellera strategin med en annan text
innan ni ger er på den text ni ska läsa. Mina erfarenheter av den här strategin
är att det tar lite tid att gå igenom alla delar. Detta kan lätt göra att
eleverna börjar tröttna och tappa fokus om det först ska gås igenom en
modelltext därför väljer jag att gå till den egentliga texten på en gång. I
början måste du som lärare styra mycket och visa hur de ska göra. Men om de får
använda den här strategin några gånger kan eleverna bli mer självgående.
Min erfarenhet av THIEVES är att
den verkligen hjälper eleverna att förbereda sig för sin läsning. Genom att de
får inblick i innehållet i texten innan läsningen och de får fundera över
innehållet och aktivera sina förkunskaper är det lättare för dem att ta till
sig och förstå texten.
Men den här strategin är också
viktig av en annan orsak som jag tog upp i början. Det är för att det strategin
vill är att eleverna ska göra är något som vi vana och duktiga läsare redan gör
automatiskt. Vi som är vana läsare tittar ofta igenom texten innan vi läser för att bilda oss en uppfattning om den. En ovan läsare måste lära sig att göra det vi
redan automatiserat. Genom att lära sig denna strategi kommer eleverna att
kunna använda den vid framtida egen läsning och få chansen att lyckas bättre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar