onsdag 18 januari 2017

Lässtrategier del 2

I den andra delen av lässtrategier tänker jag endast ta upp en strategi och den handlar om vad vi kan göra innan vi läser med eleverna. Men den kräver ett visst utrymme för att förklaras. Den här strategin ska lära våra elever att göra något som vi vana och goda läsare gör automatiskt.  Strategin heter THIEVES och är en akronym som förklaras nedan. Strategin används för att förbereda elever inför läsning genom att ta plocka ut ledtrådar (stjäla information) om vad texten kommer att handla om. Detta görs strukturerat i följande ordning:

Title
Titta först på titeln på texten ni kommer att läsa
Vad vet de redan om ämnet?
Vad tror de att texten kommer att handla om?
Heading
Läs alla rubriker
Vad tror de att texten kommer att handla om utifrån rubrikerna?
Introduction
Läs introduktionen till texten
Kan eleverna redan något om detta?
Every first sentence in paragraph
Läs första meningen i varje stycke
Vad tror de att texten kommer att handla om utifrån de första meningarna i varje stycke?
Visuals and vocabulary
Titta på bilder och läs bildtexterna. Titta på eventuella modeller, kartor, grafer m.m. Finns det ordförklaringar i marginalen och ord i fet stil i texten?
Vilken information kan de få från bilder, ord i marginalen m.m? Förstår de de fetstilade orden i texten?
End of chapter questions
Om det finns frågor i slutet så läs dem
Vilken information tycker frågorna är viktiga?
Summary
Läs sammanfattningen om det finns en sådan
Förstår de sammanfattningen? Känner de igen informationen?

Gå igenom del för del och för ett samtal med eleverna om vad de ser. Alla delar kommer inte att finnas med i texten. T.ex. så finns det inte alltid frågor i slutet av texten eller en sammanfattning. Då hoppas man såklart över de delarna.

Ska denna strategi följas precis som det är tänkt ska du som lärare först modellera strategin med en annan text innan ni ger er på den text ni ska läsa. Mina erfarenheter av den här strategin är att det tar lite tid att gå igenom alla delar. Detta kan lätt göra att eleverna börjar tröttna och tappa fokus om det först ska gås igenom en modelltext därför väljer jag att gå till den egentliga texten på en gång. I början måste du som lärare styra mycket och visa hur de ska göra. Men om de får använda den här strategin några gånger kan eleverna bli mer självgående.

Min erfarenhet av THIEVES är att den verkligen hjälper eleverna att förbereda sig för sin läsning. Genom att de får inblick i innehållet i texten innan läsningen och de får fundera över innehållet och aktivera sina förkunskaper är det lättare för dem att ta till sig och förstå texten.


Men den här strategin är också viktig av en annan orsak som jag tog upp i början. Det är för att det strategin vill är att eleverna ska göra är något som vi vana och duktiga läsare redan gör automatiskt. Vi som är vana läsare tittar ofta igenom texten innan vi läser för att bilda oss en uppfattning om den. En ovan läsare måste lära sig att göra det vi redan automatiserat. Genom att lära sig denna strategi kommer eleverna att kunna använda den vid framtida egen läsning och få chansen att lyckas bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar