lördag 8 april 2017

Läsövning om fattigdom - med lässtrategier

Senast jag undervisade om fattiga och rika länder under ett moment jag kallar för ”Människan och jordens resurser” så fick eleverna göra en läsövning. Texten är från Gleerups serie Utkik som jag tycker mycket om men som ofta är lite för avancerad för mina elever. Så jag använder serien SOS från Libris som huvudläromedel. Texten är rätt så avancerad men samtidigt väldigt bra. Jag kopierar ut texten till eleverna så att de har den framför sig. Det är svårt att läsa längre texten enbart på tavlan. Läsövningen finns befogad längst ner i inlägget.

Texten eleverna ska läsa handlar om vad som är typiskt för fattiga länder och orsaker till att länder är fattiga. Innan läsningen är det viktigt att förklara syftet med att de ska läsa texten och att aktivera elevernas förkunskaper. Troligen har eleverna fått en del undervisning innan en sådan här text plockas in och den kunskap de har måste plockas fram. Så en kort repetition är bra.

Texten början med en inledning. Läs texten och förklara de svåra ord som finns som t.ex. mödravård och korrupta.


Därefter visar ni vilka rubriker som finns på den första delen av texten, den som handlar om vad som är typiskt för fattiga länder. Låt eleverna diskutera vad de tror att läromedelsförfattaren kommer att ta upp under varje rubrik. Detta kan gärna göras i form av EPA.


Därefter läser ni texten och ser om eleverna haft rätt. Jag låter eleverna läsa texten högt. En del ord måste förklaras och en del av den fakta som finns i texten måste förtydligas.

Nästa steg är att gå in på texten om orsakerna till fattigdom. Den texten läser jag högt för eleverna. Anledningen till detta är endast effektivitet. Det tar mycket längre tid när eleverna läser och jag vill inte att eleverna ska tappa intresset. Den tidigare texten tar ju viss tid att ta sig igenom. När jag läst texten får eleverna fundera på vilka rubriker som skulle passa till vilket stycke. Detta görs med fördel i grupp så eleverna måste prata om textens innehåll med varandra, EPA kan passa som metod här också. Det finns markeringar i texten där jag vill att eleverna ska sätta rubriker. När eleverna diskuterat klart tas frågan upp på klassrumsnivå och eleverna får berätta och förklara hur de tänkt.


Den sista delen är att eleverna får fundera på det som kallas fattigdomscirkeln. De får fundera i vilken ordning de olika stegen borde placeras ut. Detta görs också i grupp så eleverna får diskutera med varandra. I sliden efter finns läromedelsförfattarens svar. Men det finns också andra alternativ som är rimliga. Jag brukar kopiera ut den tomma fattigdomscirkeln till mina elever så att de har den framför sig när de funderar.


Nedan finns läsövningen bifogad. Har skrivit lite anteckningar till varje sida.

Material
  •   Andersson, Bo, Ge: geografi. 7-9, 1. uppl., Gleerups utbildning, Malmö, 2013
  • Läsövningen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar