Det går helt enkelt ut på att eleverna får ut ett papper utskrivet i A3-format med tomma rutor som bildar ett samband och utklippta rutor (också utskrivet i A3-format) som de ska lägga på. Sist finns också ett facit. Eleverna ska i grupp diskutera sig fram till vart de utklippta rutorna ska ligga för att de ska bilda ett samband som hänger ihop. Genom detta får eleverna samtala om ämnet och använda sina kunskaper. De får också öva sig på vad ett samband är i allmänhet och just detta sammanhang i synnerhet.
Är So-lärare och förstelärare på Morabergs studiecentrum i Södertälje. Undervisar på introduktionsprogram där de flesta av mina elever räknas som nyanlända och de jobbar för att på ett eller två år komma in på ett nationellt program. Kommer framför allt att blogga om språk- och kunskapsutvecklande SO-undervisning.
fredag 9 februari 2018
Sambandsövning om klimatförändringar
Jag har knåpat ihop en övning där eleverna får öva sig på att se samband mellan vårt behov av energi, utsläpp av koldioxid, konsekvenser av detta och lösningar. Övningen hittar ni här.
lördag 8 april 2017
Läsövning om fattigdom - med lässtrategier
Senast jag undervisade om fattiga och rika länder under ett
moment jag kallar för ”Människan och jordens resurser” så fick eleverna göra en
läsövning. Texten är från Gleerups serie Utkik som jag tycker mycket om men som
ofta är lite för avancerad för mina elever. Så jag använder serien SOS från
Libris som huvudläromedel. Texten är rätt så avancerad men samtidigt väldigt
bra. Jag kopierar ut texten till eleverna så att de har den framför sig. Det är
svårt att läsa längre texten enbart på tavlan. Läsövningen finns befogad längst ner i inlägget.
Texten eleverna ska läsa handlar om vad som är typiskt för
fattiga länder och orsaker till att länder är fattiga. Innan läsningen är det
viktigt att förklara syftet med att de ska läsa texten och att aktivera
elevernas förkunskaper. Troligen har eleverna fått en del undervisning innan en
sådan här text plockas in och den kunskap de har måste plockas fram. Så en kort
repetition är bra.
Texten början med en inledning. Läs texten och förklara de
svåra ord som finns som t.ex. mödravård och korrupta.
Därefter visar ni vilka rubriker som finns på den första delen av texten, den som handlar om vad som är typiskt för fattiga länder. Låt eleverna diskutera vad de tror att läromedelsförfattaren kommer att ta upp under varje rubrik. Detta kan gärna göras i form av EPA.
Därefter visar ni vilka rubriker som finns på den första delen av texten, den som handlar om vad som är typiskt för fattiga länder. Låt eleverna diskutera vad de tror att läromedelsförfattaren kommer att ta upp under varje rubrik. Detta kan gärna göras i form av EPA.
Därefter läser ni texten och ser om eleverna haft rätt. Jag
låter eleverna läsa texten högt. En del ord måste förklaras och en del av den
fakta som finns i texten måste förtydligas.
Nästa steg är att gå in på texten om orsakerna till
fattigdom. Den texten läser jag högt för eleverna. Anledningen till detta är
endast effektivitet. Det tar mycket längre tid när eleverna läser och jag vill
inte att eleverna ska tappa intresset. Den tidigare texten tar ju viss tid att
ta sig igenom. När jag läst texten får eleverna fundera på vilka rubriker som
skulle passa till vilket stycke. Detta görs med fördel i grupp så eleverna
måste prata om textens innehåll med varandra, EPA kan passa som metod här också. Det
finns markeringar i texten där jag vill att eleverna ska sätta rubriker. När
eleverna diskuterat klart tas frågan upp på klassrumsnivå och eleverna får
berätta och förklara hur de tänkt.
Den sista delen är att eleverna får fundera på det som
kallas fattigdomscirkeln. De får fundera i vilken ordning de olika stegen borde
placeras ut. Detta görs också i grupp så eleverna får diskutera med varandra. I
sliden efter finns läromedelsförfattarens svar. Men det finns också andra alternativ som är rimliga. Jag brukar kopiera ut den tomma fattigdomscirkeln till
mina elever så att de har den framför sig när de funderar.
Nedan finns läsövningen bifogad. Har skrivit lite
anteckningar till varje sida.
Material
- Andersson, Bo, Ge: geografi. 7-9, 1. uppl., Gleerups utbildning, Malmö, 2013
- Läsövningen
fredag 24 mars 2017
Klimat, klimatzoner och klimatförändringar. Del 2 av 2
I del två är det dags att gå in
på klimatförändringarna. Börja med att höra med eleverna om vad de redan vet.
Tänk på att ge eleverna tid att tänka innan de ska svara. Mina elevers
förkunskaper om detta brukar vara rätt så låga.
Ge ut anteckningsstödet till
klimatförändringarna där papperet är uppdelat i fyra fält; orsaker,
konsekvenser, lösningar på individnivå och lösningar på samhällsnivå. Det går
såklart att låta eleverna dela upp ett uppslag i deras anteckningsblock till
detta också. Gå sedan igenom orsaken till klimatförändringarna. Genomgången finns
i presentationen ”klimat, klimatzoner och klimatförändringar” som tillsammans
med anteckningsstödet finns längst ner på sidan. Se till att eleverna
antecknar. Repetera sedan vad eleverna tidigare sagt om hur klimatzonerna
skulle påverkas om det skulle bli tre grader varmare. Gå sedan igenom
konsekvenserna av klimatförändringarna. Se till att eleverna antecknar. Sedan ser vi filmen ”Om klimat” från serien ”Banderoll”. Den streamar jag från NE.se. Antar att man behöver ha inloggning för att komma in där.
Jag låter också eleverna läsa om
energikällor. Går inte särskilt djupt men vill att de ska känna till fördelar
och nackdelar med olika energikällor. De får jobba i grupp och fylla i sin
energikälla i en stödmall som finns längst ner på sidan. När de är klara får de
presentera sin energikälla för sina klasskamrater som fyller i stödmallen
utifrån sina klasskamraters presentation. I presentationen längst ner på sidan
finns bilder på varje energikälla som får vara bakgrund vid elevernas presentation. Små anteckningar av lärare eller elev på
tavlan till varje energikälla kan också vara bra. På slutet får de fundera på
vilka energikällor vi borde satsa på.
Låt eleverna fundera på vad vi
kan göra på individnivå för att hejda klimatförändringarna. Gör detta gärna
utifrån EPA-modellen. Skriv förslagen på tavlan (ett visst sovrande bland
elevernas förslag kan behövas) se till att eleverna också antecknar. Läraren
kan behöva fylla på med möjliga åtgärder på individnivå och förklarar varför
det kan hjälpa. Låt sedan eleverna fundera på vad som kan göras på
samhällsnivå, också denna gång utifrån EPA-modellen. Läraren får fylla på med åtgärder och förklaringar vid behov.
Därefter får eleverna göra en
läsövning där de får en text som klippts isär i mindre delar och eleverna ska
tillsammans i mindre grupper diskutera sig fram till hur ordningen borde vara.
Texten handlar om växthuseffekten och jag har använt mig av den enkla texten om
växthuseffekten på NE.se. Poängen med denna övning är att eleverna måste läsa,
förstå och tillsammans diskutera innehållet i texten. Jag klipper isär texten
och lägger den i kuvert som delas ut till eleverna.
Sedan är det dags för ännu en
läsövning. Det handlar om att sammanfatta en text. Här utgår jag från sid 298
och sidan 302 i läroboken. Först modellerar jag utifrån texten under rubriken
”klimatet har alltid varierat”. Jag visar hur man kan tänka när man gör en
sammanfattning. Sedan får eleverna sammanfatta texten under rubriken ”En
varmare värld”. När eleverna är klara får de läsa upp sina sammanfattningar och
därefter visar jag min sammanfattning av texten. Den är ofta rätt så lika
elevernas. Texterna och mina sammanfattningar finns i presentationen som finns
längst ned på sidan. När jag gör läsövningar har jag ofta fotat texten i boken
och klistrat in den i en PowerPoint så att jag enkelt kan visa i texten när vi
pratar om den.
Nu börjar momentet lida mot sitt
slut. Men det är några övningar kvar. Nästa steg är att titta tillbaka till
klimatzonerna så eleverna inte glömmer bort dem. Det repeteras genom att visa
upp bilder på vegetation från de olika klimatzonerna. Eleverna får svara på
vilken slags vegetation det är och i vilken klimatzon vegetationen finns. Jag
ställer följdfrågor om den vegetationen och klimatzonen. Denna repetition finns
också i presentationen nedan.
Sedan är det dags att skriva
tillsammans. Klassen får komma på ett par orsaker, ett par konsekvenser och ett
par lösningar utifrån klimatförändringarna. Detta görs med fördel utifrån
kausalanalysmodellen. Sedan skrivs en gemensam text där eleverna får ge förslag
på vad som ska skrivas och läraren hjälper till och skriver i ett
ordbehandlingsprogram på datorn så att eleverna ser. Fokus är på samband.
Sist om det finns tid brukar jag
köra lite frågesport med eleverna. En frågesport som liknar Jeopardy till
utseendet men som spelas annorlunda. Frågesporten finns längst ned på sidan.
Jag delar upp klassen i grupper på 3-5 elever beroende på hur stor klassen är.
Ju fler grupper desto svårare att hantera, men grupperna får inte heller vara
för stora för då blir en del elever helt passiva. En grupp i taget får välja ämne
och poängkategori men alla grupper svarar skriftligt på ett papper. När alla
svarat på en fråga går läraren runt och tittar och de som svarat rätt får
poäng. En elev kan användas som poängräknare om det underlättar. Poängen skrivs
upp på tavlan. En fråga är en dubbelchans, där får eleverna satsa hur mycket de
vill av de poäng de tjänat in. Hur man ska hantera om eleverna väljer
dubbelchansen på en gång vet jag inte för det har aldrig hänt trots att jag
spelat på detta sätt många gånger i många ämnen. Eleverna tenderar att välja
antingen 100 eller 400 i början. När alla rutor är valda är det roligt med en
finalfråga som läraren hittar på. Då får eleverna satsa hur mycket de vill av
sina poäng. Jag rekommenderar inte att köra med minuspoäng då det kan vara jobbigt
om det inte går bra för en grupp och den hamnar på mycket minus.
Sedan är det dags för examination
i form av ett prov. Ett exempel på prov jag använt finns längst ned på sidan.
Denna undervisning fungerar bra
för mig. Hoppas att ni andra kan ha någon nytta av detta.
Material:
- Mårtensson, Solveig & Lindberg, Lars, Geografi. Ämnesboken, 3. uppl., Liber, Stockholm, 2012
- Klimat, klimatzoner och klimatförändring
- Anteckningsstöd
- Stödmall energikällor
- Frågesport
- Film: Banderoll "Om klimat". Från Ne.se
- Prov
onsdag 15 mars 2017
Klimat, klimatzoner och klimatförändringar. Del 1 av 2
Efter att ha skrivit fyra inlägg om stöd i undervisningen tänker jag fortsätta med att ge exempel på hur ett arbetsområde kan utformas där det här stödet finns med.
I geografi ska vi jobba med klimat och klimatförändringar, ett arbetsområde som är både aktuellt och viktigt. Jag har utarbetat ett arbetssätt som fungerar bra för mig och som är både språk- och kunskapsutvecklande och tänkte dela med mig av det till er som läser. Förhoppningsvis kan det ge er några idéer till er egen undervisning.
I geografi ska vi jobba med klimat och klimatförändringar, ett arbetsområde som är både aktuellt och viktigt. Jag har utarbetat ett arbetssätt som fungerar bra för mig och som är både språk- och kunskapsutvecklande och tänkte dela med mig av det till er som läser. Förhoppningsvis kan det ge er några idéer till er egen undervisning.
Jag
kommer att beskriva planeringen i två inlägg där detta första inlägg
introducerar arbetsområdet och tar upp planeringen om klimat och klimatzoner. Nästa
kommer handla om klimatförändringar och blir mer omfattande i
planeringsdelen. Men båda inläggen beskriver tillsammans ett moment där allt
examineras ihop.
Jag
använder mig av läroboken SOS – geografi ämnesboken från Liber. Jag är inte så bunden
vid den ordning läroböckerna tycker att ämnesinnehållet ska komma men plockar
texter från böckerna.
Det
centrala innehållet som tillhör detta moment är:
- Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor.
- Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka konsekvenser förändringarna kan få för människan, samhället och miljön i olika delar av världen
- Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
- Förnybara energitillgångar, till exempel sol- och vindenergi och alternativa drivmedel.
De
kunskapskrav som tillhör detta moment är (utifrån skrivningarna om E):
- Eleven för enkla och till viss del underbyggda resonemang om klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser för människa, samhälle och miljö i olika delar av världen
- Eleven har grundläggande kunskaper om samspelet mellan människa, samhälle och natur, och visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation och klimatförändringar i olika delar av världen.
- Eleven kan resonera om olika ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhetsfrågor och redogör då för enkla och till viss del underbyggda förslag på lösningar där några konsekvenser för människa, samhälle och natur vägs in.
- Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
Men
då till planeringen
Fråga eleverna varför vi har
olika årstider. Ge dem tid till att fundera och att berätta om sina idéer för
resten av klassen. Gå sedan igenom om årstiderna, att det beror på att jordens
lutning gör att norra och södra delen av jordklotet får mer eller mindre sol än
mitten av jorden olika tider på året. Visa gärna på en jordglob med hjälp av en
ficklampa.
Fråga sedan eleverna varför vi har olika klimat. Låt återigen
eleverna fundera och berätta. Dela ut stödmallen om klimat. Gå sedan igenom
orsakerna. Jag har valt att ta med; hur solens strålar träffar jorden, närhet
till havet, varma havsströmmar och vindar. Det finns också andra orsaker men vi
måste göra ett urval och här jag låtit läroboken göra urvalet.
Bilder för att illustrera årstider och presentation om olika orsaker till klimat finns längst ner i inlägget i presentationen ”årstider, klimat och klimatförändringar”. Även stödmallen om olika orsaker till klimat finns där.
När jag tar upp om hur solens strålar träffar jordytan brukar jag lysa på tavlan och rita av ytan som ljuset träffar när jag lyser rakt på och när jag lyser snett. För att illustrera hur värmen från solen sprids över en större yta ju längre norrut eller söderut på jorden strålarna träffar jordytan.
Efter att ha startat undervisningen och eleverna kommit igång med det nya arbetsområdet plockar jag in LPP:n och förklarar för eleverna vad det är vi ska jobba med framöver och hur. Jag tycker att det är en väldigt tråkig start på ett arbetsområde att gå igenom mål och kunskapskrav osv. Därför görs det en liten bit in.
Nästa steg är att gå in på klimatzoner. Presentation om de olika klimatzonerna finns också i presentationen längst ner på sidan tillsammans med en stödmall. Presentationen av klimatzoner börjar med att visa kartan över jorden med de olika klimatzonerna. Berätta att det finns olika zoner på jorden som har liknande klimat och visa hur de fördelar sig över jordklotet. Sedan kommer presentationerna av klimatzonerna. Inför varje klimatzon finns en kartbild och bilder på vegetation och djur från klimatzonen. Inför varje klimatzon frågar jag eleverna om de vet vad vegetationen och djuren heter. Tänk att vänta några sekunder efter att du ställt frågan så att alla elever hinner tänka efter.
Nästa steg är att gå in på klimatzoner. Presentation om de olika klimatzonerna finns också i presentationen längst ner på sidan tillsammans med en stödmall. Presentationen av klimatzoner börjar med att visa kartan över jorden med de olika klimatzonerna. Berätta att det finns olika zoner på jorden som har liknande klimat och visa hur de fördelar sig över jordklotet. Sedan kommer presentationerna av klimatzonerna. Inför varje klimatzon finns en kartbild och bilder på vegetation och djur från klimatzonen. Inför varje klimatzon frågar jag eleverna om de vet vad vegetationen och djuren heter. Tänk att vänta några sekunder efter att du ställt frågan så att alla elever hinner tänka efter.
Efter att de två första
klimatzonerna förklarats får eleverna fundera på hur klimatzonerna skulle
påverkas om det skulle bli tre grader varmare (det måste förtydligas för dem att
det är en stor förändring). Detta kan med fördel göras i form av EPA där
eleverna först får fundera själva, sedan med en klasskompis och sedan i
helklass.
Därefter gås de två sista
klimatzonerna igenom och eleverna får återigen fundera på hur de skulle
påverkas om det skulle bli tre grader varmare.
När alla klimatzonerna gåtts
igenom frågar jag eleverna om de har någon egen erfarenhet av någon av
klimatzonerna. Om eleverna kommer från olika delar av världen finns en god
chans till det. Låt eleverna berätta och ställ följdfrågor när det passar för
att få längre och mer svar. Om de inte har egen erfarenhet kanske de har sett
filmer eller läst böcker som utspelar sig i någon av klimatzonerna. Tänk även
här på att låta eleverna tänka en liten stund innan någon får svara.
Till sist får de göra en övning
där de ska skriva påståenden till lärobokstexten om klimatzoner. Påståenden som
kan vara sanna eller falska. Klassen delas upp i grupper och får varsin
klimatzon. Jag delar upp den tempererade zonen i två eftersom det är så mycket
text om just den. Om klasserna är stora kan uppdelningen behöva göras på annat
sätt t.ex. att två grupper skriver påståenden till samma text. När eleverna gör detta i grupp måste de prata med varandra om texterna och diskutera kring innehållet för att komma fram till vilka påståenden de ska skriva ner.Ta in
påståendena och renskriv dem och låt eleverna svara på dem nästa lektion som en
slags repetition och koll på att eleverna har förstått.
Material:
- Mårtensson, Solveig & Lindberg, Lars, Geografi. Ämnesboken, 3. uppl., Liber, Stockholm, 2012
- Enkel LPP
- klimat, klimatzoner och klimatförändringar
- Orsaker till olika klimat
- Klimatzoner
fredag 10 mars 2017
Stöd i undervisningen 4: Diskussioner och samtal
Det är mycket viktigt att eleverna får många chanser till
att diskutera med varandra och med läraren. Att få använda språket för att
diskutera ämnesinnehållet med varandra på olika sätt. Det är viktigt för alla
elever oavsett hur deras språkliga förmåga är. Att hitta frågor att diskutera
kring är troligtvis inget som lärare i allmänhet tycker är svårt. Men det är
viktigt att alla elever får vara med och diskutera. Inte bara de elever som
tänker snabbast, ropar högst eller är mest villiga att tala inför gruppen. När
eleverna får talutrymme är det viktigt att de inte får frågor där de förväntas
svara med enstaka ord. De måste få formulera sig i hela meningar.
I diskussioner i klassrummet ska vi som sagt undvika frågor
som kräver endast några ord till svar och istället fokusera på varför-frågor
och ställa följdfrågor om det behövs. När eleverna svarar ska vi försöka göra
om deras mer vardagsspråkliga svar till det mer ämnesspecifika språket. Så om en
elev för ett resonemang om att Riksbanken kan göra det dyrare att låna när
ekonomin går bra och det är risk för inflation kan vi förtydliga det genom att
säga; ja just det, Riksbanken kan höja reporäntan när det är högkonjunktur. Genom
att modellera det mer ämnesspecifika språket så har eleverna större möjlighet
att tillägna sig det. Vi måste också modellera hur vi gör när vi diskuterar och
för resonemang. Om eleverna svarar saker som är kortfattat men du uppfattar att
det finns en större tanke bakom svaret så kan vi lärare visa hur ett sådant
resonemang kan utvecklas. Det är också att bekräfta eleverna. Detta är särskilt
viktigt i arbetet med elever som har svenska som andraspråk och som behöver
mycket stöd för att utvecklas ytterligare språkligt.
Ett sätt att låta eleverna diskutera är att använda
kognitivt utmanande uppgifter som jag beskrivit tidigare, där eleverna måste
prata med varandra för att lösa uppgiften. Ett annat sätt är att använda den numera
välkända modellen för samtal i klassrummet som kallas EPA som kommer från Enskilt,
Par och Alla. När vi ställer en fråga för diskussion så ska vi först låta alla
fundera enskilt en liten stund för att sedan ge en liten stund till att
diskutera med en annan elev. För att sedan ha en klassrumsdiskussion. Då hinner
alla med att tänka och vi lärare kan fördela ordet till vem som helst i klassen
eftersom alla har fått förbereda ett svar. Detta fungerar väldigt bra enligt
min erfarenhet. Ibland hoppas jag över E:et och låter eleverna direkt diskutera
i par innan klassrumsdiskussionen.
En annan sak att tänka på om man väljer att inte använda EPA
är att inte fördela ordet direkt efter en fråga, vilket är rätt så vanligt för
att man vill ha lite tempo. Vänta minst tre sekunder så att fler i klassen
hinner med och att de hinner tänka lite längre. Det ger mer kvalitet i svaren
och fler elever klarar av att svara. Jag är en lärare som gillar när det är
tempo och det händer saker i klassrummet och är rätt så duktig på att
entusiasmera eleverna på det sättet. Men jag har fått tänka om just eftersom
kvalitén på undervisningen blir bättre om tempot sänks och alla elever får lite
mer tid att tänka. Tre sekunder låter lite men i klassrummet kan det kännas som
ganska lång tid om man är van vid att få svar så fort man ställt frågan.
Jag har valt att strunta i handuppräckningar. En del elever
räcker upp handen till varje fråga och en del räcker aldrig upp handen. Så jag
väljer att fördela ordet i klassrummet så att alla ska få chans att prata. Det
är såklart lite läskigt för en del elever. Men det gäller att klassrumsklimatet
är tillåtande så att det inte gör något om eleven inte kan svara. Jag säger
också explicit att jag kommer att fördela ordet mellan eleverna och att om de
inte kan svara så säger de bara att de inte vet så går jag vidare och det gör
ingenting. Det brukar gå bra och eleverna känner sig inte utpekade. Men det
krävs såklart en viss trygghet i gruppen för det. En del använder glasspinnar
och andra använder digitala verktyg för att fördela ordet. Personligen tycker
jag det är lite bökigt och försöker fördela ordet jämnt utifrån bästa förmåga.
Det ger mig också möjlighet att välja vilka elever som ska få svara på vilka
frågor. Så om en elev är väldigt blyg och inte gärna vill prata inför klassen
eller väldigt svag är det bra om eleven får frågor som hen med största
sannolikhet kommer att kunna svara på.
En diskussion som jag upplever är vanlig bland lärare är om
eleverna ska få prata på sitt modersmål när de diskuterar med varandra eller
löser uppgifter. Tanken hos dem som är emot är att eleverna måste använda
svenskan så mycket som möjligt för att språket ska utvecklas så långt som
möjligt. Forskningen håller dock inte med om det. Om eleverna har ett modersmål
som är välutvecklat så är det ett bra stöd för att kunna utveckla sitt
andraspråk. Detta gäller speciellt om eleverna har god litteracitet på sitt
modersmål. Genom att eleverna får använda både sitt första och andraspråk får
de använda alla de språkliga resurser de besitter. Genom detta kan de lättare
ta sig an, förstå och lösa uppgifterna och det stöttar deras intellektuella
utveckling. Det är inte ovanligt att mina elever förklarar för varandra på sina
modersmål om någon inte har förstått det som jag gått igenom. Det är en bra
hjälp för eleven som kan hänga med fortsättningsvis och för mig som elever som
hänger med.
onsdag 22 februari 2017
Stöd i undervisningen del 3: Analysmodeller
Många elever har svårt att analysera, t.ex. jämföra och se
samband. För nyanlända elever med svenska som andraspråk kan det vara ännu
svårare därför att många kommer från kulturer där fokus ligger på
utantill-kunskap. De kan vara fantastiskt duktiga på att memorera, vilket de
såklart har nytta av även i den svenska skolan. Men jag har också varit med om
elever som memorerat tio sidor i en ämnesbok utan att de egentligen förstått så
mycket. För att öva upp de här förmågorna behöver eleverna mycket stöttning.
Vi lärare måste visa hur man gör och vi måste visa det ofta.
Det krävs en explicit undervisning
om förmågorna där vi lärare förklarar hur vi tänker när vi gör analyser osv.
Olika modeller för dessa förmågor är då ett bra redskap att utgå från. En
klassisk modell är kausalanalysmodellen. Den passar väldigt många områden inom
SO och är troligtvis den vanligaste. Jag utgår från att alla lärare som
undervisar i SO känner till den. I en enkel variant ser den ut som följande:
Att använda analysmodellen är bra. Men ännu bättre för att utveckla elevernas analysförmåga är att det sker en explicit undervisning. Vi lärare
måste modellera för våra elever hur
vi gör när vi gör en bra analys. Hur tänker vi? Öva på att göra analyser
tillsammans med eleverna. Här passar det väldigt bra att skriva gemensamt med eleverna (del tre i cirkelmodellen om den metoden används). Först
fylla i en analysmodell och sedan skriva själva analysen i helklass. En analysmodell kan bli rätt så innehållsrik och därför måste ofta en del av den väljas ut för att skrivas om, t.ex en orsak, en konsekvens och en lösning.
Eleverna får ge förslag på vad som ska skrivas och läraren hjälper till med formuleringarna och hjälper till att sålla i de idéer som kommer fram. Eleverna får diskutera med varandra och med läraren om vad som ska skrivas och hur. Genom att skriva tillsammans får eleverna en explicit undervisning om hur en analys ska se ut och hur de kan gå till väga när de själva skriver en analys. Vi kan inte förutsätta att våra elever klarar av det på egen hand. När eleverna fått öva på att skriva analyser tillsammans med läraren och de fått lite känsla för det kan de senare skriva analyser gruppvis för att på det sättet skriva tillsammans och lära av varandra.
Eleverna får ge förslag på vad som ska skrivas och läraren hjälper till med formuleringarna och hjälper till att sålla i de idéer som kommer fram. Eleverna får diskutera med varandra och med läraren om vad som ska skrivas och hur. Genom att skriva tillsammans får eleverna en explicit undervisning om hur en analys ska se ut och hur de kan gå till väga när de själva skriver en analys. Vi kan inte förutsätta att våra elever klarar av det på egen hand. När eleverna fått öva på att skriva analyser tillsammans med läraren och de fått lite känsla för det kan de senare skriva analyser gruppvis för att på det sättet skriva tillsammans och lära av varandra.
Jag letade efter en sparad analys utifrån kausalanalysmodellen som gjorts gemensamt med eleverna men hade ingen sådan sparad. Med det går såklart också att göra
detta gemensamma skrivande utan att använda hela analysmodellen och en sådan har jag kvar i datorn. En klass fick
under en geografilektion fundera på varför rika länder är rika. Många elever i
denna klass ville gärna svara på frågor i punktform. Något som inte är helt
ovanligt när jag får nya klasser. De kom gemensamt fram till att detta var
viktiga orsaker:
- Bra maskiner i jordbruket
- Få jobbar i jordbruket
- Förädlar råvaror
- Mycket varor tillverkas i landet
- Stor handel
De tyckte att de kommit fram till bra saker vilket stämmer. Men jag förklarade att detta bara är en grund till en analys inte själva
analysen. Vi började skriva tillsammans. Till slut hade vi kommit fram till
denna text:
Det finns många orsaker till att rika länder är rika. En orsak är att de har bra maskiner och bra maskiner ger ökad produktivitet och det gör att färre jobbar med jordbruk. Det gör att många kan jobba med andra saker t.ex. jobba i industrin eller bygga hus. Det gör att ekonomin blir bättre. Den blir bättre för att landet kan sälja andra saker än jordbruksprodukter som ger mer betalt. De pengarna man tjänar kan användas till utbildning och sjukvård.
Det är viktigt att ett land förädlar råvaror därför att förädlade råvaror ger mer betalt. Det är viktigt för ett land att sälja många olika slags varor därför att om efterfrågan minskar på en slags vara så kan landet sälja andra också. Det är bra att ett land tillverkar mycket produkter som de sedan kan sälja för att det gör att landet tjänar mer pengar.
Det blir tydligt för eleverna att det inte räcker att skriva
i punktform utan de måste utveckla sina resonemang och se samband.
Men, kan någon säga då. Vi gör det här muntligt i klassrummet och eleverna är duktiga på att göra analyser. Jag tränar också analyser med eleverna muntligt och det är också värdefullt. Men min erfarenhet är att det inte är samma sak att göra analyser muntligt som att göra dem skriftligt. När analyser ska göras skriftligt måste eleverna få ihop en längre text som ska ha en röd tråd och där argumenten och sambanden måste hänga ihop. Vid en muntlig diskussion är det lätt att en elev säger en sak som är bra och en annan elev fyller på med något annat och en tredje säger ytterligare nåt. Många argument och samband kommer fram men det är inte säkert att eleverna klarar av att sätta ihop de olika delarna till en helhet på det sätt som krävs när eleverna själva ska göra en längre analys. Därför måste de träna också på detta.
Men, kan någon säga då. Vi gör det här muntligt i klassrummet och eleverna är duktiga på att göra analyser. Jag tränar också analyser med eleverna muntligt och det är också värdefullt. Men min erfarenhet är att det inte är samma sak att göra analyser muntligt som att göra dem skriftligt. När analyser ska göras skriftligt måste eleverna få ihop en längre text som ska ha en röd tråd och där argumenten och sambanden måste hänga ihop. Vid en muntlig diskussion är det lätt att en elev säger en sak som är bra och en annan elev fyller på med något annat och en tredje säger ytterligare nåt. Många argument och samband kommer fram men det är inte säkert att eleverna klarar av att sätta ihop de olika delarna till en helhet på det sätt som krävs när eleverna själva ska göra en längre analys. Därför måste de träna också på detta.
Jag upplever det gemensamma
skrivandet som en utmaning. Det är bra och eleverna förstår bättre vad som
förväntas av dem. Men det är svårt att skriva tillsammans. Det är något som
inte hade hög kvalitet första gången jag gjorde det och jag får inte riktigt
till det resultat jag helst skulle vilja se. Men jag märker
att ju mer jag skriver med olika klasser desto bättre blir resultatet.
När eleverna skrivit en examination så ta gärna
upp goda exempel på elevernas egna
analyser i klassen och förklara vad som är bra i dem. Det blir också en
explicit undervisning som visar vad en bra analys är.
Ett annat sätt att modellera för
eleverna är t.ex. att göra ett Venn-diagram. Det tycker jag personligen passar
väldigt bra i jämförelse av religioner. Som t.ex. den här jämförelsen mellan
hinduism och buddhism.
Att göra själva jämförelsen är
positivt i sig då det hjälper eleverna att se likheter och skillnader. Men att kunna se likheter och skillnader är
inte samma sak som att kunna göra en bra analys. Vi lärare måste modellera
för eleverna hur vi gör jämförelser. Visa hur vi tänker och sedan öva
tillsammans med eleverna. Även här passar det att skriva en jämförelse
tillsammans med klassen och visa hur den ska se ut för att vara bra.
Min erfarenhet är att eleverna
gärna vill jämföra genom att först skriva om hinduism och sedan skriva om samma
saker fast om buddhism. Men det är ju ingen jämförelse utan en enkel
redogörelse utifrån två olika religioner. De behöver vår hjälp och vårt stöd
för att förstå hur en riktig jämförelse ska se ut. För ett tag sedan hade jag en
klass i religionskunskap där de flesta skrev jämförelser på det felaktiga sättet
trots att jag kämpat med att förklara hur man ska göra. Lektionen efter provet
fick de tillbaka sina prov och jag sade att de jämförelser de gjort inte ens
låg på E-nivå. Jag gick återigen igenom hur en jämförelse ska se ut och de
fick tid till att skriva om sina jämförelser. Då visade det sig att de visst
kunde göra det på ett korrekt sätt. Så trägen vinner i arbetet med att få
elever att göra bra analyser.
onsdag 15 februari 2017
Stöd i undervisningen del 2: Stödmallar
Ett bra sätt att ge elever
stöttning är att använda stödmallar. Det hjälper eleverna att organisera sin kunskap och det stöttar
eleverna när de ska göra en analys. Jag märker också att när jag ger ut
stödmallar så fyller alla elever i dem, även elever som vanligtvis inte
antecknar under lektionerna. Den person som fört ut idéerna om stödmallar, till
mig i varje fall, är Göran Svanelid. Han skriver om dem i sin bok ”De fem förmågorna i teori och praktik”.
Tidigare har jag använt någon stödmall då och då, men nu använder jag dem mer
systematiskt och i alla moment i alla ämnen och de är mycket uppskattade av
eleverna.
Jag använder ett Venn-diagram om
hinduism och buddhism som stödmall för att stötta eleverna i en jämförelse
mellan religionerna.
I undervisningen om de abrahamitiska religionerna ger jag
ut en påbörjad mindmap till varje religion som utgår från i stort sett samma
saker. Dessa fyller jag i tillsammans med eleverna och det ger eleverna
stöttning i vad som är viktigt i varje religion men ger också stöttning för en
jämförelse mellan religionerna. Stödmallen om kristendom ser då ut som
följande:
Medan en stödmall kring maktens
uppdelning i Sverige mellan kommun, landsting och stat kan se ut på följande
sätt:
Nu senast gjorde jag en stödmall
om klimatzoner som ser ut så här:
Min erfarenhet är att stödmallar
som dessa verkligen hjälper eleverna att
organisera och strukturera sina kunskaper. De är också ett bra sätt att
sammanfatta det viktiga i ett helt moment, i en genomgång eller det viktiga
utifrån några sidor i ämnesboken. Elever i allmänhet behöver stöttning och
nyanlända elever (mindre än fyra år i Sverige) behöver väldigt mycket
stöttning. Detta är ett uppskattat,
verkningsfullt och enkelt sätt att ge eleverna detta.
Lästips
Lästips
- Svanelid, Göran, De fem förmågorna i teori och praktik: boken om The Big 5, 1. uppl., Studentlitteratur, Lund, 2014
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)