fredag 9 februari 2018

Sambandsövning om klimatförändringar

Jag har knåpat ihop en övning där eleverna får öva sig på att se samband mellan vårt behov av energi, utsläpp av koldioxid, konsekvenser av detta och lösningar. Övningen hittar ni här.

Det går helt enkelt ut på att eleverna får ut ett papper utskrivet i A3-format med tomma rutor som bildar ett samband och utklippta rutor (också utskrivet i A3-format) som de ska lägga på. Sist finns också ett facit. Eleverna ska i grupp diskutera sig fram till vart de utklippta rutorna ska ligga för att de ska bilda ett samband som hänger ihop. Genom detta får eleverna samtala om ämnet och använda sina kunskaper. De får också öva sig på vad ett samband är i allmänhet och just detta sammanhang i synnerhet.






lördag 8 april 2017

Läsövning om fattigdom - med lässtrategier

Senast jag undervisade om fattiga och rika länder under ett moment jag kallar för ”Människan och jordens resurser” så fick eleverna göra en läsövning. Texten är från Gleerups serie Utkik som jag tycker mycket om men som ofta är lite för avancerad för mina elever. Så jag använder serien SOS från Libris som huvudläromedel. Texten är rätt så avancerad men samtidigt väldigt bra. Jag kopierar ut texten till eleverna så att de har den framför sig. Det är svårt att läsa längre texten enbart på tavlan. Läsövningen finns befogad längst ner i inlägget.

Texten eleverna ska läsa handlar om vad som är typiskt för fattiga länder och orsaker till att länder är fattiga. Innan läsningen är det viktigt att förklara syftet med att de ska läsa texten och att aktivera elevernas förkunskaper. Troligen har eleverna fått en del undervisning innan en sådan här text plockas in och den kunskap de har måste plockas fram. Så en kort repetition är bra.

Texten början med en inledning. Läs texten och förklara de svåra ord som finns som t.ex. mödravård och korrupta.


Därefter visar ni vilka rubriker som finns på den första delen av texten, den som handlar om vad som är typiskt för fattiga länder. Låt eleverna diskutera vad de tror att läromedelsförfattaren kommer att ta upp under varje rubrik. Detta kan gärna göras i form av EPA.


Därefter läser ni texten och ser om eleverna haft rätt. Jag låter eleverna läsa texten högt. En del ord måste förklaras och en del av den fakta som finns i texten måste förtydligas.

Nästa steg är att gå in på texten om orsakerna till fattigdom. Den texten läser jag högt för eleverna. Anledningen till detta är endast effektivitet. Det tar mycket längre tid när eleverna läser och jag vill inte att eleverna ska tappa intresset. Den tidigare texten tar ju viss tid att ta sig igenom. När jag läst texten får eleverna fundera på vilka rubriker som skulle passa till vilket stycke. Detta görs med fördel i grupp så eleverna måste prata om textens innehåll med varandra, EPA kan passa som metod här också. Det finns markeringar i texten där jag vill att eleverna ska sätta rubriker. När eleverna diskuterat klart tas frågan upp på klassrumsnivå och eleverna får berätta och förklara hur de tänkt.


Den sista delen är att eleverna får fundera på det som kallas fattigdomscirkeln. De får fundera i vilken ordning de olika stegen borde placeras ut. Detta görs också i grupp så eleverna får diskutera med varandra. I sliden efter finns läromedelsförfattarens svar. Men det finns också andra alternativ som är rimliga. Jag brukar kopiera ut den tomma fattigdomscirkeln till mina elever så att de har den framför sig när de funderar.


Nedan finns läsövningen bifogad. Har skrivit lite anteckningar till varje sida.

Material
  •   Andersson, Bo, Ge: geografi. 7-9, 1. uppl., Gleerups utbildning, Malmö, 2013
  • Läsövningen


fredag 24 mars 2017

Klimat, klimatzoner och klimatförändringar. Del 2 av 2

I del två är det dags att gå in på klimatförändringarna. Börja med att höra med eleverna om vad de redan vet. Tänk på att ge eleverna tid att tänka innan de ska svara. Mina elevers förkunskaper om detta brukar vara rätt så låga.

Ge ut anteckningsstödet till klimatförändringarna där papperet är uppdelat i fyra fält; orsaker, konsekvenser, lösningar på individnivå och lösningar på samhällsnivå. Det går såklart att låta eleverna dela upp ett uppslag i deras anteckningsblock till detta också. Gå sedan igenom orsaken till klimatförändringarna. Genomgången finns i presentationen ”klimat, klimatzoner och klimatförändringar” som tillsammans med anteckningsstödet finns längst ner på sidan. Se till att eleverna antecknar. Repetera sedan vad eleverna tidigare sagt om hur klimatzonerna skulle påverkas om det skulle bli tre grader varmare. Gå sedan igenom konsekvenserna av klimatförändringarna. Se till att eleverna antecknar. Sedan ser vi  filmen ”Om klimat” från serien ”Banderoll”. Den streamar jag från NE.se. Antar att man behöver ha inloggning för att komma in där.



Jag låter också eleverna läsa om energikällor. Går inte särskilt djupt men vill att de ska känna till fördelar och nackdelar med olika energikällor. De får jobba i grupp och fylla i sin energikälla i en stödmall som finns längst ner på sidan. När de är klara får de presentera sin energikälla för sina klasskamrater som fyller i stödmallen utifrån sina klasskamraters presentation. I presentationen längst ner på sidan finns bilder på varje energikälla som får vara bakgrund vid  elevernas presentation.  Små anteckningar av lärare eller elev på tavlan till varje energikälla kan också vara bra. På slutet får de fundera på vilka energikällor vi borde satsa på.



Låt eleverna fundera på vad vi kan göra på individnivå för att hejda klimatförändringarna. Gör detta gärna utifrån EPA-modellen. Skriv förslagen på tavlan (ett visst sovrande bland elevernas förslag kan behövas) se till att eleverna också antecknar. Läraren kan behöva fylla på med möjliga åtgärder på individnivå och förklarar varför det kan hjälpa. Låt sedan eleverna fundera på vad som kan göras på samhällsnivå, också denna gång utifrån EPA-modellen. Läraren får fylla  på med åtgärder och förklaringar vid behov.

Därefter får eleverna göra en läsövning där de får en text som klippts isär i mindre delar och eleverna ska tillsammans i mindre grupper diskutera sig fram till hur ordningen borde vara. Texten handlar om växthuseffekten och jag har använt mig av den enkla texten om växthuseffekten på NE.se. Poängen med denna övning är att eleverna måste läsa, förstå och tillsammans diskutera innehållet i texten. Jag klipper isär texten och lägger den i kuvert som delas ut till eleverna.

Sedan är det dags för ännu en läsövning. Det handlar om att sammanfatta en text. Här utgår jag från sid 298 och sidan 302 i läroboken. Först modellerar jag utifrån texten under rubriken ”klimatet har alltid varierat”. Jag visar hur man kan tänka när man gör en sammanfattning. Sedan får eleverna sammanfatta texten under rubriken ”En varmare värld”. När eleverna är klara får de läsa upp sina sammanfattningar och därefter visar jag min sammanfattning av texten. Den är ofta rätt så lika elevernas. Texterna och mina sammanfattningar finns i presentationen som finns längst ned på sidan. När jag gör läsövningar har jag ofta fotat texten i boken och klistrat in den i en PowerPoint så att jag enkelt kan visa i texten när vi pratar om den.

Nu börjar momentet lida mot sitt slut. Men det är några övningar kvar. Nästa steg är att titta tillbaka till klimatzonerna så eleverna inte glömmer bort dem. Det repeteras genom att visa upp bilder på vegetation från de olika klimatzonerna. Eleverna får svara på vilken slags vegetation det är och i vilken klimatzon vegetationen finns. Jag ställer följdfrågor om den vegetationen och klimatzonen. Denna repetition finns också i presentationen nedan.



Sedan är det dags att skriva tillsammans. Klassen får komma på ett par orsaker, ett par konsekvenser och ett par lösningar utifrån klimatförändringarna. Detta görs med fördel utifrån kausalanalysmodellen. Sedan skrivs en gemensam text där eleverna får ge förslag på vad som ska skrivas och läraren hjälper till och skriver i ett ordbehandlingsprogram på datorn så att eleverna ser. Fokus är på samband.

Sist om det finns tid brukar jag köra lite frågesport med eleverna. En frågesport som liknar Jeopardy till utseendet men som spelas annorlunda. Frågesporten finns längst ned på sidan. Jag delar upp klassen i grupper på 3-5 elever beroende på hur stor klassen är. Ju fler grupper desto svårare att hantera, men grupperna får inte heller vara för stora för då blir en del elever helt passiva. En grupp i taget får välja ämne och poängkategori men alla grupper svarar skriftligt på ett papper. När alla svarat på en fråga går läraren runt och tittar och de som svarat rätt får poäng. En elev kan användas som poängräknare om det underlättar. Poängen skrivs upp på tavlan. En fråga är en dubbelchans, där får eleverna satsa hur mycket de vill av de poäng de tjänat in. Hur man ska hantera om eleverna väljer dubbelchansen på en gång vet jag inte för det har aldrig hänt trots att jag spelat på detta sätt många gånger i många ämnen. Eleverna tenderar att välja antingen 100 eller 400 i början. När alla rutor är valda är det roligt med en finalfråga som läraren hittar på. Då får eleverna satsa hur mycket de vill av sina poäng. Jag rekommenderar inte att köra med minuspoäng då det kan vara jobbigt om det inte går bra för en grupp och den hamnar på mycket minus.



Sedan är det dags för examination i form av ett prov. Ett exempel på prov jag använt finns längst ned på sidan.


Denna undervisning fungerar bra för mig. Hoppas att ni andra kan ha någon nytta av detta.

Material:

onsdag 15 mars 2017

Klimat, klimatzoner och klimatförändringar. Del 1 av 2

Efter att ha skrivit fyra inlägg om stöd i undervisningen tänker jag fortsätta med att ge exempel på hur ett arbetsområde kan utformas där det här stödet finns med. 

I geografi ska vi jobba med klimat och klimatförändringar, ett arbetsområde som är både aktuellt och viktigt. Jag har utarbetat ett arbetssätt som fungerar bra för mig och som är både språk- och kunskapsutvecklande och tänkte dela med mig av det till er som läser. Förhoppningsvis kan det ge er några idéer till er egen undervisning.

Jag kommer att beskriva planeringen i två inlägg där detta första inlägg introducerar arbetsområdet och tar upp planeringen om klimat och klimatzoner. Nästa kommer handla om klimatförändringar och blir mer omfattande i planeringsdelen. Men båda inläggen beskriver tillsammans ett moment där allt examineras ihop.

Jag använder mig av läroboken SOS – geografi ämnesboken från Liber. Jag är inte så bunden vid den ordning läroböckerna tycker att ämnesinnehållet ska komma men plockar texter från böckerna. 

Det centrala innehållet som tillhör detta moment är:

  • Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor.
  • Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka konsekvenser förändringarna kan få för människan, samhället och miljön i olika delar av världen
  • Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
  • Förnybara energitillgångar, till exempel sol- och vindenergi och alternativa drivmedel.


De kunskapskrav som tillhör detta moment är (utifrån skrivningarna om E):
  • Eleven för enkla och till viss del underbyggda resonemang om klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser för människa, samhälle och miljö i olika delar av världen
  •  Eleven har grundläggande kunskaper om samspelet mellan människa, samhälle och natur, och visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation och klimatförändringar i olika delar av världen.
  • Eleven kan resonera om olika ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhetsfrågor och redogör då för enkla och till viss del underbyggda förslag på lösningar där några konsekvenser för människa, samhälle och natur vägs in.
  • Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
Jag har skrivit en mycket enkel LPP till det här momentet. Den hittar ni längst ner på sidan.

Men då till planeringen

Fråga eleverna varför vi har olika årstider. Ge dem tid till att fundera och att berätta om sina idéer för resten av klassen. Gå sedan igenom om årstiderna, att det beror på att jordens lutning gör att norra och södra delen av jordklotet får mer eller mindre sol än mitten av jorden olika tider på året. Visa gärna på en jordglob med hjälp av en ficklampa.

Fråga sedan eleverna  varför vi har olika klimat. Låt återigen eleverna fundera och berätta. Dela ut stödmallen om klimat. Gå sedan igenom orsakerna. Jag har valt att ta med; hur solens strålar träffar jorden, närhet till havet, varma havsströmmar och vindar. Det finns också andra orsaker men vi måste göra ett urval och här jag låtit läroboken göra urvalet.


Bilder för att illustrera årstider och presentation om olika orsaker till klimat finns längst ner i inlägget i presentationen ”årstider, klimat och klimatförändringar”. Även stödmallen om olika orsaker till klimat finns där.

När jag tar upp om hur solens strålar träffar jordytan brukar jag lysa på tavlan och rita av ytan som ljuset träffar när jag lyser rakt på och när jag lyser snett. För att illustrera hur värmen från solen sprids över en större yta ju längre norrut eller söderut på jorden strålarna träffar jordytan.



Efter att ha startat undervisningen och eleverna kommit igång med det nya arbetsområdet plockar jag in LPP:n och förklarar för eleverna vad det är vi ska jobba med framöver och hur. Jag tycker att det är en väldigt tråkig start på ett arbetsområde att gå igenom mål och kunskapskrav osv. Därför görs det en liten bit in.

Nästa steg är att gå in på klimatzoner. Presentation om de olika klimatzonerna finns också i presentationen längst ner på sidan tillsammans med en stödmall. Presentationen av klimatzoner börjar med att visa kartan över jorden med de olika klimatzonerna. Berätta att det finns olika zoner på jorden som har liknande klimat och visa hur de fördelar sig över jordklotet. Sedan kommer presentationerna av klimatzonerna. Inför varje klimatzon finns en kartbild och bilder på vegetation och djur från klimatzonen. Inför varje klimatzon frågar jag eleverna om de vet vad vegetationen och djuren heter. Tänk att vänta några sekunder efter att du ställt frågan så att alla elever hinner tänka efter.



Efter att de två första klimatzonerna förklarats får eleverna fundera på hur klimatzonerna skulle påverkas om det skulle bli tre grader varmare (det måste förtydligas för dem att det är en stor förändring). Detta kan med fördel göras i form av EPA där eleverna först får fundera själva, sedan med en klasskompis och sedan i helklass.

Därefter gås de två sista klimatzonerna igenom och eleverna får återigen fundera på hur de skulle påverkas om det skulle bli tre grader varmare.

När alla klimatzonerna gåtts igenom frågar jag eleverna om de har någon egen erfarenhet av någon av klimatzonerna. Om eleverna kommer från olika delar av världen finns en god chans till det. Låt eleverna berätta och ställ följdfrågor när det passar för att få längre och mer svar. Om de inte har egen erfarenhet kanske de har sett filmer eller läst böcker som utspelar sig i någon av klimatzonerna. Tänk även här på att låta eleverna tänka en liten stund innan någon får svara.

Till sist får de göra en övning där de ska skriva påståenden till lärobokstexten om klimatzoner. Påståenden som kan vara sanna eller falska. Klassen delas upp i grupper och får varsin klimatzon. Jag delar upp den tempererade zonen i två eftersom det är så mycket text om just den. Om klasserna är stora kan uppdelningen behöva göras på annat sätt t.ex. att två grupper skriver påståenden till samma text. När eleverna gör detta i grupp måste de prata med varandra om texterna och diskutera kring innehållet för att komma fram till vilka påståenden de ska skriva ner.Ta in påståendena och renskriv dem och låt eleverna svara på dem nästa lektion som en slags repetition och koll på att eleverna har förstått.


Material:

fredag 10 mars 2017

Stöd i undervisningen 4: Diskussioner och samtal

Det är mycket viktigt att eleverna får många chanser till att diskutera med varandra och med läraren. Att få använda språket för att diskutera ämnesinnehållet med varandra på olika sätt. Det är viktigt för alla elever oavsett hur deras språkliga förmåga är. Att hitta frågor att diskutera kring är troligtvis inget som lärare i allmänhet tycker är svårt. Men det är viktigt att alla elever får vara med och diskutera. Inte bara de elever som tänker snabbast, ropar högst eller är mest villiga att tala inför gruppen. När eleverna får talutrymme är det viktigt att de inte får frågor där de förväntas svara med enstaka ord. De måste få formulera sig i hela meningar.

I diskussioner i klassrummet ska vi som sagt undvika frågor som kräver endast några ord till svar och istället fokusera på varför-frågor och ställa följdfrågor om det behövs. När eleverna svarar ska vi försöka göra om deras mer vardagsspråkliga svar till det mer ämnesspecifika språket. Så om en elev för ett resonemang om att Riksbanken kan göra det dyrare att låna när ekonomin går bra och det är risk för inflation kan vi förtydliga det genom att säga; ja just det, Riksbanken kan höja reporäntan när det är högkonjunktur. Genom att modellera det mer ämnesspecifika språket så har eleverna större möjlighet att tillägna sig det. Vi måste också modellera hur vi gör när vi diskuterar och för resonemang. Om eleverna svarar saker som är kortfattat men du uppfattar att det finns en större tanke bakom svaret så kan vi lärare visa hur ett sådant resonemang kan utvecklas. Det är också att bekräfta eleverna. Detta är särskilt viktigt i arbetet med elever som har svenska som andraspråk och som behöver mycket stöd för att utvecklas ytterligare språkligt.

Ett sätt att låta eleverna diskutera är att använda kognitivt utmanande uppgifter som jag beskrivit tidigare, där eleverna måste prata med varandra för att lösa uppgiften. Ett annat sätt är att använda den numera välkända modellen för samtal i klassrummet som kallas EPA som kommer från Enskilt, Par och Alla. När vi ställer en fråga för diskussion så ska vi först låta alla fundera enskilt en liten stund för att sedan ge en liten stund till att diskutera med en annan elev. För att sedan ha en klassrumsdiskussion. Då hinner alla med att tänka och vi lärare kan fördela ordet till vem som helst i klassen eftersom alla har fått förbereda ett svar. Detta fungerar väldigt bra enligt min erfarenhet. Ibland hoppas jag över E:et och låter eleverna direkt diskutera i par innan klassrumsdiskussionen.

En annan sak att tänka på om man väljer att inte använda EPA är att inte fördela ordet direkt efter en fråga, vilket är rätt så vanligt för att man vill ha lite tempo. Vänta minst tre sekunder så att fler i klassen hinner med och att de hinner tänka lite längre. Det ger mer kvalitet i svaren och fler elever klarar av att svara. Jag är en lärare som gillar när det är tempo och det händer saker i klassrummet och är rätt så duktig på att entusiasmera eleverna på det sättet. Men jag har fått tänka om just eftersom kvalitén på undervisningen blir bättre om tempot sänks och alla elever får lite mer tid att tänka. Tre sekunder låter lite men i klassrummet kan det kännas som ganska lång tid om man är van vid att få svar så fort man ställt frågan. 

Jag har valt att strunta i handuppräckningar. En del elever räcker upp handen till varje fråga och en del räcker aldrig upp handen. Så jag väljer att fördela ordet i klassrummet så att alla ska få chans att prata. Det är såklart lite läskigt för en del elever. Men det gäller att klassrumsklimatet är tillåtande så att det inte gör något om eleven inte kan svara. Jag säger också explicit att jag kommer att fördela ordet mellan eleverna och att om de inte kan svara så säger de bara att de inte vet så går jag vidare och det gör ingenting. Det brukar gå bra och eleverna känner sig inte utpekade. Men det krävs såklart en viss trygghet i gruppen för det. En del använder glasspinnar och andra använder digitala verktyg för att fördela ordet. Personligen tycker jag det är lite bökigt och försöker fördela ordet jämnt utifrån bästa förmåga. Det ger mig också möjlighet att välja vilka elever som ska få svara på vilka frågor. Så om en elev är väldigt blyg och inte gärna vill prata inför klassen eller väldigt svag är det bra om eleven får frågor som hen med största sannolikhet kommer att kunna svara på.

En diskussion som jag upplever är vanlig bland lärare är om eleverna ska få prata på sitt modersmål när de diskuterar med varandra eller löser uppgifter. Tanken hos dem som är emot är att eleverna måste använda svenskan så mycket som möjligt för att språket ska utvecklas så långt som möjligt. Forskningen håller dock inte med om det. Om eleverna har ett modersmål som är välutvecklat så är det ett bra stöd för att kunna utveckla sitt andraspråk. Detta gäller speciellt om eleverna har god litteracitet på sitt modersmål. Genom att eleverna får använda både sitt första och andraspråk får de använda alla de språkliga resurser de besitter. Genom detta kan de lättare ta sig an, förstå och lösa uppgifterna och det stöttar deras intellektuella utveckling. Det är inte ovanligt att mina elever förklarar för varandra på sina modersmål om någon inte har förstått det som jag gått igenom. Det är en bra hjälp för eleven som kan hänga med fortsättningsvis och för mig som elever som hänger med. 

onsdag 22 februari 2017

Stöd i undervisningen del 3: Analysmodeller

Många elever har svårt att analysera, t.ex. jämföra och se samband. För nyanlända elever med svenska som andraspråk kan det vara ännu svårare därför att många kommer från kulturer där fokus ligger på utantill-kunskap. De kan vara fantastiskt duktiga på att memorera, vilket de såklart har nytta av även i den svenska skolan. Men jag har också varit med om elever som memorerat tio sidor i en ämnesbok utan att de egentligen förstått så mycket. För att öva upp de här förmågorna behöver eleverna mycket stöttning.

Vi lärare måste visa hur man gör och vi måste visa det ofta. Det krävs en explicit undervisning om förmågorna där vi lärare förklarar hur vi tänker när vi gör analyser osv. Olika modeller för dessa förmågor är då ett bra redskap att utgå från. En klassisk modell är kausalanalysmodellen. Den passar väldigt många områden inom SO och är troligtvis den vanligaste. Jag utgår från att alla lärare som undervisar i SO känner till den. I en enkel variant ser den ut som följande:



Att använda analysmodellen är bra. Men ännu bättre för att utveckla elevernas analysförmåga är att det sker en explicit undervisning. Vi lärare måste modellera för våra elever hur vi gör när vi gör en bra analys. Hur tänker vi? Öva på att göra analyser tillsammans med eleverna. Här passar det väldigt bra att skriva gemensamt med eleverna (del tre i cirkelmodellen om den metoden används). Först fylla i en analysmodell och sedan skriva själva analysen i helklass. En analysmodell kan bli rätt så innehållsrik och därför måste ofta en del av den väljas ut för att skrivas om, t.ex en orsak, en konsekvens och en lösning.

Eleverna får ge förslag på vad som ska skrivas och läraren hjälper till med formuleringarna och hjälper till att sålla i de idéer som kommer fram. Eleverna får diskutera med varandra och med läraren om vad som ska skrivas och hur. Genom att skriva tillsammans får eleverna en explicit undervisning om hur en analys ska se ut och hur de kan gå till väga när de själva skriver en analys. Vi kan inte förutsätta att våra elever klarar av det på egen hand. När eleverna fått öva på att skriva analyser tillsammans med läraren och de fått lite känsla för det kan de senare skriva analyser gruppvis för att på det sättet skriva tillsammans och lära av varandra.

Jag letade efter en sparad analys utifrån kausalanalysmodellen som gjorts gemensamt med eleverna men hade ingen sådan sparad. Med det går såklart också att göra detta gemensamma skrivande utan att använda hela analysmodellen och en sådan har jag kvar i datorn. En klass fick under en geografilektion fundera på varför rika länder är rika. Många elever i denna klass ville gärna svara på frågor i punktform. Något som inte är helt ovanligt när jag får nya klasser. De kom gemensamt fram till att detta var viktiga orsaker:

  • Bra maskiner i jordbruket
  • Få jobbar i jordbruket
  • Förädlar råvaror
  • Mycket varor tillverkas i landet
  • Stor handel
De tyckte att de kommit fram till bra saker vilket stämmer. Men jag förklarade att detta bara är en grund till en analys inte själva analysen. Vi började skriva tillsammans. Till slut hade vi kommit fram till denna text:

Det finns många orsaker till att rika länder är rika. En orsak är att de har bra maskiner och bra maskiner ger ökad produktivitet och det gör att färre jobbar med jordbruk. Det gör att många kan jobba med andra saker t.ex. jobba i industrin eller bygga hus. Det gör att ekonomin blir bättre. Den blir bättre för att landet kan sälja andra saker än jordbruksprodukter som ger mer betalt. De pengarna man tjänar kan användas till utbildning och sjukvård.
Det är viktigt att ett land förädlar råvaror därför att förädlade råvaror ger mer betalt. Det är viktigt för ett land att sälja många olika slags varor därför att om efterfrågan minskar på en slags vara så kan landet sälja andra också. Det är bra att ett land tillverkar mycket produkter som de sedan kan sälja för att det gör att landet tjänar mer pengar.

Det blir tydligt för eleverna att det inte räcker att skriva i punktform utan de måste utveckla sina resonemang och se samband.

Men, kan någon säga då. Vi gör det här muntligt i klassrummet och eleverna är duktiga på att göra analyser. Jag tränar också analyser med eleverna muntligt och det är också värdefullt. Men min erfarenhet är att det inte är samma sak att göra analyser muntligt som att göra dem skriftligt. När analyser ska göras skriftligt måste eleverna få ihop en längre text som ska ha en röd tråd och där argumenten och sambanden måste hänga ihop. Vid en muntlig diskussion är det lätt att en elev säger en sak som är bra och en annan elev fyller på med något annat och en tredje säger ytterligare nåt. Många argument och samband kommer fram men det är inte säkert att eleverna klarar av att sätta ihop de olika delarna till en helhet på det sätt som krävs när eleverna själva ska göra en längre analys. Därför måste de träna också på detta.

Jag upplever det gemensamma skrivandet som en utmaning. Det är bra och eleverna förstår bättre vad som förväntas av dem. Men det är svårt att skriva tillsammans. Det är något som inte hade hög kvalitet första gången jag gjorde det och jag får inte riktigt till det resultat jag helst skulle vilja se. Men jag märker att ju mer jag skriver med olika klasser desto bättre blir resultatet.

 När eleverna skrivit en examination så ta gärna upp goda exempel på elevernas egna analyser i klassen och förklara vad som är bra i dem. Det blir också en explicit undervisning som visar vad en bra analys är.

Ett annat sätt att modellera för eleverna är t.ex. att göra ett Venn-diagram. Det tycker jag personligen passar väldigt bra i jämförelse av religioner. Som t.ex. den här jämförelsen mellan hinduism och buddhism.


Att göra själva jämförelsen är positivt i sig då det hjälper eleverna att se likheter och skillnader. Men att kunna se likheter och skillnader är inte samma sak som att kunna göra en bra analys. Vi lärare måste modellera för eleverna hur vi gör jämförelser. Visa hur vi tänker och sedan öva tillsammans med eleverna. Även här passar det att skriva en jämförelse tillsammans med klassen och visa hur den ska se ut för att vara bra.

Min erfarenhet är att eleverna gärna vill jämföra genom att först skriva om hinduism och sedan skriva om samma saker fast om buddhism. Men det är ju ingen jämförelse utan en enkel redogörelse utifrån två olika religioner. De behöver vår hjälp och vårt stöd för att förstå hur en riktig jämförelse ska se ut. För ett tag sedan hade jag en klass i religionskunskap där de flesta skrev jämförelser på det felaktiga sättet trots att jag kämpat med att förklara hur man ska göra. Lektionen efter provet fick de tillbaka sina prov och jag sade att de jämförelser de gjort inte ens låg på E-nivå. Jag gick återigen igenom hur en jämförelse ska se ut och de fick tid till att skriva om sina jämförelser. Då visade det sig att de visst kunde göra det på ett korrekt sätt. Så trägen vinner i arbetet med att få elever att göra bra analyser.

onsdag 15 februari 2017

Stöd i undervisningen del 2: Stödmallar

Ett bra sätt att ge elever stöttning är att använda stödmallar. Det hjälper eleverna att organisera sin kunskap och det stöttar eleverna när de ska göra en analys. Jag märker också att när jag ger ut stödmallar så fyller alla elever i dem, även elever som vanligtvis inte antecknar under lektionerna. Den person som fört ut idéerna om stödmallar, till mig i varje fall, är Göran Svanelid. Han skriver om dem i sin bok ”De fem förmågorna i teori och praktik”. Tidigare har jag använt någon stödmall då och då, men nu använder jag dem mer systematiskt och i alla moment i alla ämnen och de är mycket uppskattade av eleverna.  

Jag använder ett Venn-diagram om hinduism och buddhism som stödmall för att stötta eleverna i en jämförelse mellan religionerna. 

I undervisningen om de abrahamitiska religionerna ger jag ut en påbörjad mindmap till varje religion som utgår från i stort sett samma saker. Dessa fyller jag i tillsammans med eleverna och det ger eleverna stöttning i vad som är viktigt i varje religion men ger också stöttning för en jämförelse mellan religionerna. Stödmallen om kristendom ser då ut som följande:



Medan en stödmall kring maktens uppdelning i Sverige mellan kommun, landsting och stat kan se ut på följande sätt:


Nu senast gjorde jag en stödmall om klimatzoner som ser ut så här:



Min erfarenhet är att stödmallar som dessa verkligen hjälper eleverna att organisera och strukturera sina kunskaper. De är också ett bra sätt att sammanfatta det viktiga i ett helt moment, i en genomgång eller det viktiga utifrån några sidor i ämnesboken. Elever i allmänhet behöver stöttning och nyanlända elever (mindre än fyra år i Sverige) behöver väldigt mycket stöttning. Detta är ett uppskattat, verkningsfullt och enkelt sätt att ge eleverna detta.

Lästips
  • Svanelid, Göran, De fem förmågorna i teori och praktik: boken om The Big 5, 1. uppl., Studentlitteratur, Lund, 2014